Value Creation Architectures and Business Clusters
In this area of research we focus on studying changing forms of value creation architectures in different industry contexts.
The following selection of publications shows the spectrum of this exploraty focus:
-
Royer, S., Gretzinger, S. & Brown, K.: The value adding web concept of clusters – strengthening and extending the fundament: resources, capabilities and rents, in: management revue (mrev) Vol. 30, No. 4, 2019: 331 – 354.
-
Rohde, S., Royer, S. & Burgess, J.: Exploiting locational resources in a world of global value chains: Strategic considerations for clustered firms and cluster managers, in: Connell, J., Agarwal, R., Sushil & Dhir, S. (Eds.): Global Value Chains, Flexibility and Sustainability, Springer, 2018: 15-31.
-
Gretzinger, S. & Royer, S.: Adding Social Capital Considerations to the Value Adding Web Concept of Clusters, in: Fietze, S., Holtmann, D. & Schramm, F. (Hrsg.): Zwischen Provinzen und Metropolen – Stationen einer sozioökonomischen Reise, Festschrift für Wenzel Matiaske, München, Mering: Hampp Verlag, 2018: 57-67.
-
Beckmann, O. C., Royer, S. & Schiavone, F.: Old but sexy: Value creation possibilities of old technology-based businesses, in: Journal of Business Models Vol. 4, No. 2, 2016: 1-21.
-
Gretzinger, S. & Royer, S.: Relational Resources in Value Adding Webs: The case of a Southern Danish firm cluster, European Management Journal (2014) 32: 117-131.
-
Dietl, H. M., Royer, S., Beckmann, O. C.: Die Bedeutung von Netzwerkkreuzeffekten für den Erfolg der Elektromobilität - Strategische Überlegungen zu möglichen Distributionsarchitekturen, ZfAW (3) 2013: 14-26.
-
Festing, M., Royer, S. & Steffen, C.: Unternehmenscluster schaffen Wettbewerbsvorteile. Eine Analyse des Unternehmensclusters in Glashütte, in: Zeitschrift Führung + Organisation (ZfO), Vol. 81, Heft Nr.4, 2012: 264-272.
-
Festing, M., Royer, S., Steffen, C.: Können Unternehmen durch Cluster Wettbewerbsvorteile realisieren? Eine ressourcenbasierte Analyse des Uhrenclusters Glashütte, in: Zeitschrift für Management (ZfM), Vol.5, Heft Nr.2, 2010: 165-185.
-
Stratmann, U.: Der Zusammenhang zwischen Wertschöpfungsorganisation und strategischen Wettbewerbsvorteilen - Eine auf Fallstudien basierende strategische Analyse am Beispiel der europäischen Automobilwirtschaft, Hampp (2010).
-
Dietl, H. M., Royer, S. & Stratmann, U.: Value Creation Architectures and Competitive Advantage: Lessons from the European Automobile Industry, in: California Management Review Vol.51, No.3, 2009: 24-48.
-
Dietl, H. M., Royer, S. & Stratmann, U.: Wertschöpfungsorganisation und Differenzierungsdilemma in der Automobilindustrie, in: Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung (ZfbF) Vol.61, No.1, Juni 2009: 439-462.
-
Dietl, H. M., Franck, E. & Royer, S.: Strategische Wettbewerbsvorteile und Wertschöpfungsorganisation in zwei- und mehrseitigen Dienstleistungsmärkten, in: Zeitschrift Führung + Organisation (ZfO) Vol.77, No.5, 2008: 332-341.
-
Dietl, H. M. & Royer, S.: Intra-System Competition and Innovation in the international Videogame Industry, in: Innovation: Management, Policy & Practice Vol.5, No.2/3, 2003: 158-169.
- Dietl, H. M. & Royer, S.: Indirekte Netzwerkeffekte und Wertschöpfungsorganisation. Eine Untersuchung der transaktionskostentheoretischen Effizienz und strategischer Wettbewerbsvorteile am Beispiel der Videospielbranche, in: Zeitschrift für Betriebswirtschaftslehre (ZfB) Vol.73, No.4, 2003: 407-429.
Valuable resources in different contexts
The examination of valuable intra- as well as inter-organizational resources in different contexts such as family businesses or MNEs is at the focus of this area of research.
The following selection of publications shows the spectrum of this focus:
-
Royer, S. & Bradley, L.: Work group support as an undervalued resource of small family businesses, in: Journal of Family Business Management, Vol. 10, No. 1, 2019: 1 – 19.
-
Boyd, B., Royer, S. & Goto, T.: Competitive advantage in long-lived family firms: Implications of market characteristics and strategically relevant knowledge, in: Memili, E. & Dibrell, C. (Eds.): The Palgrave Handbook of Heterogeneity among Family Firms, Palgrave Macmillan, 2019: 961-1000.
-
Boyd, B., Royer, S., Pei, R. & Xiaolei, Z.: Knowledge Transfer in Family Business Successions: Implications of Knowledge Types and Transaction Atmospheres, in: Journal of Family Business Management Vol. 5, No. 1, 2015: 17-37.
-
Boyd, B. & Royer, S.: The suitability of internal versus external successors: Relevant knowledge types in family business succession, in: International Journal of Management Practice, Vol. 5, No. 4, 2012: 361-382.
-
Royer, S., Seeba, H.-G. & Stratmann, U.: Mehrmarken-Franchisesysteme in europäischen Wartungs- und Reparaturmärkten für Pkw - Eine effizienzorientierte und strategische Analyse, in: Zeitschrift für die gesamte Wertschöpfungskette Automobilwirtschaft (ZfaW) Vol.12, No.1, 2009: 6-12.
-
Royer, S. & Simons, R.: Evolution of Cooperation and Dynamics of Expectations - Implications for strategic alliances, in: International Journal of Strategic Business Alliances (IJSBA) Vol.1, No.1, 2009: 73-88.
-
Royer, S., Simons, R., Boyd, B. & Rafferty, A.: Promoting family: A contingency model of family business succession, in: Family Business Review Vol. 21, No. 1, 2008: 15-30.
-
Simons, R. H. & Royer, S.: Building bridges to successful alliance formation - Extending our understanding of performance related determinants focusing on small and medium-sized businesses, in: International Journal of Globalisation and Small Business Vol.1, No.3, 2006: 244-256.
-
Royer, S., Simons, R. H. & Waldersee, R. W.: Perceived Reputation and Alliance Building in the Public and Private Sector, in: International Public Management Journal Vol.6, No.2, 2003: 199-218.
- Royer, S.: Strategische Erfolgsfaktoren horizontaler kooperativer Wettbewerbsbeziehungen - Eine auf Fallstudien basierende erfolgsorientierte Analyse am Beispiel der Automobilindustrie, München/ Mering (Hampp) 2000.