The following bibliography presents a selection of articles and books on the Teaching of English to Young Learners (TEYL), both from a global as well as national (German) perspectice.
Teaching English to Young Learners (TEYL)
Bland, J., (ed). (2015). Teaching English to Young Learners: Critical Issues in Language Teaching with 3-12 Year Olds. London: Bloomsbury.
Blondin, C., M. Candelier, P. Edelenbos, R. Johnstone, A. Kubanek-German, & T. Taeschner (1998). Foreign Languages in Primary and Pre-school Education: A Review of Recent Research within the European Union. London: CILT.
Cameron, L. (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press.
Doyé, P., & A. Hurrell (eds.) (1997). Foreign Language Education in Primary Schools (age 5/6 to 10/11). Strasbourg: Council of Europe Press.
Edelenbos, P., & A. Kubanek (2009). Early foreign language learning: Published research, good practice and main principles." In: Nikolov, M. (ed.), The Age Factor and Early Language Learning. Berlin: Mouton de Gruyter, 39-58.
Edelenbos, P., R. Johnstone, & A. Kubanek (2006). The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. Languages for the children of Europe: Published Research, Good Practice & Main Principles. In Final Report of the EAC 89/04, Lot 1 study (October 2006). European Commission, Brussels: Education and Culture, Culture and Communication, Multilingualism Policy. Accessed July 7, 2016. http://ec.europa.eu/languages/policy/language-policy/documents/young_en.pdf.
Enever, J. (ed.) (2011). ELLiE: Early Language Learning in Europe. United Kingdom: British Council.
Enever, J., J. Moon, & U. Raman (eds.) (2009). Young Learner English Language Policy and Implementation: International Perspectives. Reading: Garnet Education.
Eurydice. (2012). Key Data on Teaching Languages at School in Europe. 2012 Edition. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
Halliwell, S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom. Harlow: Longman.
Kubanek-German, A. (1998). Primary foreign language teaching in Europe – trends and issues. Language Teaching 31 (4), 193-205. doi: http://dx.doi.org/10.1017/S0261444800013355
Nikolov, M., & J. Mihaljević Djigunović (2011). All Shades of Every Color: An Overview of Early Teaching and Learning of Foreign Languages. Annual Review of Applied Linguistics 31, 95-119. doi: http://dx.doi.org/10.1017/S0267190511000183
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press.
Pinter, A. (2011). Children Learning Second Languages. New York: Palgrave Macmillan.
Phillips, S. (1993). Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Rich, S. (ed.) (2014a). International Perspectives on Teaching English to Young Learners. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan.
Rich, S. (2014b). Taking Stock: Where Are We Now with TEYL? In: Rich, S. (ed.), International Perspectives on Teaching English to Young Learners. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 1-19.
Rixon, S. (2013). British Council Survey of Policy and Practice in Primary English Language Teaching Worldwide. London: British Council.
Slattery, M., & J. Willis (2000). English for Primary Teachers: A Handbook of Activities and Classroom Language. Oxford: Oxford University Press.
TEYL in Germany
BIG-Kreis (Hrsg.) (2005). Fremdsprachen in der Grundschule: Standards, Unterrichtsqualität, Lehrerbildung. München: Domino Verlag.
BIG-Kreis (Hrsg.) (2008). Lernstandsermittlung, Förderung und Bewertung im Fremdsprachenunterricht der Grundschule. München: Domino Verlag.
BIG-Kreis (Hrsg.) (2009). Fremdsprachenunterricht als Kontinuum. Der Übergang von der Grundschule in die weiterführenden Schulen. München: Domino Verlag.
BIG-Kreis (Hrsg.) (2015). Der Lernstand im Englischunterricht am Ende von Klasse 4 – Ergebnisse der BIG-Studie. München: Domino Verlag.
Bleyhl, W. (2000). Fremdsprachen in der Grundschule: Grundlagen und Praxisbeispiele. Hannover: Schroedel.
Bleyhl, W. (2002). Fremdsprachen in der Grundschule: Geschichten erzählen im Anfangsunterricht – Storytelling. Hannover: Schroedel.
Börner, O. (2009). Fremdsprachenlernen in der Grundschule – die Hamburger KESS-Studie. In: Engel, G., Groot-Wilken, B. & Thürmann, E. (Hrsg.), Englisch in der Primarstufe – Chancen und Herausforderungen. Evaluation und Erfahrungen aus der Praxis, Berlin: Cornelsen, 67-75.
Böttger, Heiner (Hrsg.) (2008). Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen. Ausgewählte Tagungsbeiträge Nürnberg 2007. München: Domino Verlag.
Böttger, H. & Schlüter, N. (Hrsg.) (2012). Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen: Ausgewählte Tagungsbeiträge Eichstätt 2011. München: Domino Verlag.
Böttger, H. & Schlüter, N. (Hrsg.) (2016). Fortschritte im Frühen Fremdsprachenunterricht: Tagungsband zur 4. FFF-Konferenz. Braunschweig: Westermann.
Doyé, P. (1993). Fremdsprachenerziehung in der Grundschule. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 4, 48-90.
Doyé, P., & D. Lüttge. (1978). Untersuchungen zum Englischunterricht in der Grundschule. Braunschweig: Westermann.
Engel, G., Groot-Wilken, B. & Thürmann, E. (Hrsg.) (2009). Englisch in der Primarstufe – Chancen und Herausforderungen. Evaluation und Erfahrungen aus der Praxis. Berlin: Cornelsen.
[KMK] Kultusministerkonferenz (Hrsg.) (2013). Fremdsprachen in der Grundschule – Sachstand und Konzeptionen 2013. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 17.03.2013. Accessed December 15, 2014. http://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/2013/2013_10_17-Fremdsprachen-in-der-Grundschule.pdf.
Kolb, A. & Legutke, M. K. (2018). Englisch ab Klasse 1 – Grundlage für kontinuierliches Fremdsprachenlernen. Tübingen: Narr.
Kötter, M., & J. Rymarczyk (Hrsg.) (2015). Englischunterricht auf der Primarstufe: Neue Forschungen – weitere Entwicklungen. Frankfurt: Peter Lang.
Kötter, M., & J. Rymarczyk (Hrsg.) (2011). Fremdsprachenunterricht in der Grundschule: Forschungsergebnisse und Vorschläge zu seiner weiteren Entwicklung. Frankfurt: Peter Lang.
Legutke, M. K., A. Müller-Hartmann, & M. Schocker-v. Ditfurth (2009). Teaching English in the Primary School. Stuttgart: Klett.
Mindt, D., & N. Schlüter (2007). Ergebnisorientierter Englischunterricht für die Klassen 3 und 4. Berlin: Cornelsen.
Pienemann, M., J.-U. Keßler, & E. Roos (Hrsg.) (2006). Englischerwerb in der Grundschule. Paderborn: UTB Schöningh.
Roos, J. (2007). Spracherwerb und Sprachproduktion: Lernziele und Lernergebnisse im Englischunterricht der Grundschule. Tübingen: Narr.
Schlüter, N. (Hrsg.) (2006). Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen. Ausgewählte Tagungsbeiträge Weingarten 2004. Berlin: Cornelsen.
Wode, H. (2005). Lernen in der Primarstufe: Grundzüge von Immersion und bilingualem Unterricht. Ismaning: Hueber.
Classroom Discourse
Allwright, D., & K.M. Bailey (1991). Focus on the Language Classroom: An Introduction to Classroom Research for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Chaudron, C. (1988). Second Language Classrooms: Research on teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Jenks, C. J., & P. Seedhouse (eds.) (2015). International Perspectives on ELT Classroom Interaction. New York: Palgrave Macmillan.
Seedhouse, P. (2004). The Interactional Organization of the Language Classroom: A Conversation Analysis Perspective. Malden, MA: Blackwell.
Seedhouse, P, & C. J. Jenks (2015). Interactional Perspectives on ELT Classroom Interaction: An Introduction. In: C. J. Jenks, & P. Seedhouse (eds.), International Perspectives on ELT Classroom Interaction. New York: Palgrave Macmillan, 1-9.
Sinclair, J. McH., & R. M. Coulthard (1975). Towards an Analysis of Discourse: The English Used by Teachers. Oxford: Oxford University Press.
Yang, S., & S. Walsh (2014). Classroom discourse. In K.-P. Schneider, and A. Barron (eds.), Pragmatics of Discourse. Amsterdam: Mouton de Gruyter, 463-489.
Walsh, S. (2006). Talking the talk of the TESOL classroom. ELT Journal 60 (2), 133-141. doi: 10.1093/elt/cci100
Walsh, S. (2011). Exploring Classroom Discourse: Language in Action. New York: Routledge.
Classroom Corpus
Jäkel, O. (2010). Working with authentic ELT discourse data: The Flensburg English Classroom Corpus. In: S. Sahel, & R. Vogel (Hrsg.), NKL Proceedings 2010. Bielefeld: Universität Bielefeld, 65-76. Accessed July 1, 2016. biecoll.ub.uni-bielefeld.de/frontdoor.php.
Jäkel, O. (2010). The Flensburg English Classroom Corpus (FLECC): Sammlung authentischer Unterrichtsgespräche aus dem aktuellen Englischunterricht auf verschiedenen Stufen an Grund-, Haupt-, Real- und Gesamtschulen Norddeutschlands. Flensburg: Flensburg University Press.
Koester, A. (2010). Building small specialized corpora. In: A. O’Keeffe, and M. McCarthy (eds.), The Routledge Handbook of Corpus Linguistics. New York: Routledge, 66-79.
Kurtz, J. (2013). The Dortmund Historical Corpus of Classroom English (DOHCCE). Flensburg: Flensburg University Press.
Limberg, H. (2019). The Primary English Classroom Corpus (PECC). Volume 1. Flensburg: Flensburg University Press.
O’Keeffe, A., M. McCarthy, & R. Carter (2007). From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Reder, S., K. Harris, & K. Setzler (2003). The Multimedia Adult ESL Learner Corpus. TESOL Quarterly 37 (3), 546-557. doi: 10.2307/3588405
Transcription
Cowan, K. (2014). Multimodal transcription of video: examining interaction in Early Years classroom. Classroom Discourse 5 (1), 6-21. doi: dx.doi.org/10.1080/19463014.2013.859846
Schwab, G. (2006). Transana - ein Transkriptions- und Analyseprogramm zur Verarbeitung von Videodaten am Computer. Gesprächsforschung - Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion 7, 70-78.
Woods, D., & C. Fassnacht (2005). Transana 2.05. Madison, WI: Spurgeon Woods LLC. Accessed Mai 6, 2006. www.transana.com.