Dual Master

Effects of a Dual Teaching Degree

Germany is already experiencing a significant shortage of teachers. Although current projections of teacher demand vary considerably in their estimates, they all agree that there will likely continue to be a shortage of educational expertise, including in special education, over the next ten years. Therefore, measures for lateral and alternative entry into the teaching profession are being increasingly implemented (for an overview, see Driesner & Arndt, 2020). However, in light of current research findings on the pedagogical-psychological knowledge of alternatively trained teachers (Kleickmann & Anders, 2011; Kunina-Habenicht et al., 2013; Oettinghaus, Lamprecht & Korneck, 2014; Lucksnat, Richter, Klusmann, Kunter & Richter, 2022), it is doubtful whether these programs are suitable for adequately qualifying teachers. Recently, dual training models, which are widely used internationally (OECD, 2022), have increasingly become the focus of educational policy and scientific discussion.

At Europa-Universität Flensburg, the Dual Master's program in Special Education was established for the autumn semester 2021/22, marking the first nationwide Dual Master's program in general educational teaching. Within three years, students earn their Master's degree and complete their teaching internship. Further information about the program is available here.

The effects of the Dual Training System are systematically evaluated longitudinally. This evaluation focuses on program and study quality, as well as student satisfaction. Additionally, it examines whether the Dual model adequately prepares prospective teachers for their future careers. Knowledge and attitude development are assessed using established, standardized assessment tools. For instance, the BilWiss-2.0 test (Kunina-Habenicht et al., 2020) measures educational science knowledge, while the GPK-IT (Gerhard, Kaspar, König & Melzer, 2020) evaluates pedagogical knowledge for inclusive teaching.

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References

  • OECD (2022). Bildung auf einen Blick 2022: OECD-Indikatoren. Bielefeld: wbv. https://doi.org/10.1787/dd19b10a-de
  • Driesner, I. & Arndt, M. (2020). Die Qualifizierung von Quer- und Seiteneinsteiger*innen. Konzepte und Lerngelegenheiten im bundesweiten Überblick. Die Deutsche Schule, 112 (4), 414-427. https://doi.org/10.31244/dds.2020.04.05
  • Gerhard, K., Kaspar, K., König, J. & Melzer, C. (2020). Pädagogisches Wissen für inklusiven Unterricht (GPK-IT) und Bildungswissenschaftliche Ausbildungsinhalte zu Inklusion (OTL Inklusion). Dokumentation der Instrumente für die Kompetenzmessung und Erfassung von Lerngelegenheiten bei (angehenden) Lehrkräften. Dokumentation. Köln: Universität zu Köln.
  • Kleickmann, T. & Anders, Y. (2011). Lernen an der Universität. In M. Kunter, J. Baumert, W. Blum, U. Klusmann, S. Krauss & M. Neubrand (Hrsg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 305-316). Münster: Waxmann.
  • Kunina-Habenicht, O., Maurer, C., Wolf, K., Holzberger, D., Schmidt, M., Dicke, T., Teuber, Z., Koc-Januchta, M., Lohse-Bossenz, H., Leutner, D., Seidel, T. & Kunter, M. (2020). Der BilWiss-2.0-Test: Ein revidierter Test zur Erfassung des bildungswissenschaftlichen Wissens von (angehenden) Lehrkräften. Diagnostica, 66 (2), 80-92. https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000238
  • Kunina-Habenicht, O., Schulze-Stocker, F., Kunter, M., Baumert, J., Leutner, D., Förster, D. et al. (2013). Die Bedeutung der Lerngelegenheiten im Lehramtsstudium und deren individuelle Nutzung für den Aufbau des bildungswissenschaftlichen Wissens. Zeitschrift für Pädagogik, 59 (1), 1-23.
  • Lucksnat, C., Richter, E., Klusmann, U., Kunter, M. & Richter, D. (2022). Unterschiedliche Wege ins Lehramt – unterschiedliche Kompetenzen? Ein Vergleich von Quereinsteigern und traditionell ausgebildeten Lehramtsanwärtern im Vorbereitungsdienst. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 36 (4), 263-278. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000280
  • Oettinghaus, L., Lamprecht, J. & Korneck, F. (2014). Analyse der professionellen Kompetenz von Referendaren. In S. Bernholt (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in München (S. 135-137). Kiel: IPN.
  • Ständige Wissenschaftliche Kommission der Kultusministerkonferenz (2023). Empfehlungen zum Umgang mit dem akuten Lehrkräftemangel. Stellungnahme der Ständigen Wissenschaftlichen Kommission der Kultusministerkonferenz (SWK). http://dx.doi.org/10.25656/01:25857

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