Events for Researchers in Qualification Phases

GraZ Events

GraZ Resources and Program Offerings

Semester
Autumn semester 2024
Type
Workshop
Duration
3.5 hours
Start date
11/11/2024
Registration deadline
11/05/2024
Topic
Career development
Maximum number of participants
12
Target groups
Employees
Requirements
researchers in qualification phases

Fees

keine

Events

Day Time Recurrence Duration Room
Mon. 10:00 to 13:30 Single 11/11/2024 to 11/11/2024 - online

Lecturers

Description

Interdisciplinary research tends to be increasingly important for funding applications and other purposes. In career terms, however, keeping one’s own disciplinary research focus and profile firmly in sight is also essential. The impulses of this half-day workshop will help you deepen your understanding of the forms and functions of interdisciplinary research and their relationship to academic career development. After the workshop, you will have fresh ideas for exploring and seizing opportunities, as well as dealing with challenges and risks associated with an interdisciplinary orientation.

Contents

Topics covered include

  • Interdisciplinary communication and collaboration: forms and functions

  • Interdisciplinary aspects in a researcher’s or scientist’s own work

  • Academic careers in Germany: relevant structures and conditions

  • Interdisciplinary research: suitable contexts and institutions

  • Aiming for permanent positions

Registration

Unfortunately this course is already booked out. Registration is not possible anymore.
Semester
Autumn semester 2024
Type
Workshop
Duration
3 Stunden
Start date
12/06/2024
Registration deadline
12/02/2024
Topic
Forschen, Schreiben, Publizieren
Location
RIG401
Maximum number of participants
12
Target groups
Employees
Students
Requirements
Promovierende

Events

Day Time Recurrence Duration Room
Fri. 10:00 to 13:00 Single 12/06/2024 to 12/06/2024 Riga - RIG401

Lecturers

Description

Die Basis einer vertrauenswürdigen Wissenschaft bildet die wissenschaftliche Integrität, die es als festen Bestandteil in Forschung und Lehre zu etablieren und zu sichern gilt. Alle Wissenschaftler*innen sind dafür verantwortlich, die grundlegenden Werte und Normen wissenschaftlichen Arbeitens einzuhalten. Bereits zu Beginn der Promotion ist es daher wichtig, sich mit dem Thema gute wissenschaftliche Praxis auseinanderzusetzen. Hierfür bieten wir Ihnen einen Workshop zum Thema an und richten wir den Blick darauf, wie man den Standards "Guter wissenschaftlicher Praxis" gerecht werden kann, angelehnt an den DFG Kodex und die Umsetzung der DFG Leitlinien in der Satzung zur "guten wissenschaftlichen Praxis" an der EUF. Der Umgang mit Forschungsdaten ist in den DFG-Leitlinien explizit aufgenommen und Sie erhalten im Workshop Hinweise, wie Sie Ihre Forschungsdaten organisieren und sichern.

Ziel des Workshops ist es, Ihnen eine Einführung in die Richtlinien und Empfehlung der guten wissenschaftlichen Praxis zu geben, Ihre Fragen und Anliegen zu besprechen und Lösungen bzw. empfehlenswerte oder notwendige Vorgehensweisen aufzuzeigen.

Contents

  • Was ist "Gute wissenschaftliche Praxis"
  • Grundsätze und Empfehlungen
  • Mögliche Konfliktfelder in der Wissenschaft und Konfliktprävention
  • Umgang mit Selbst- und Methodenkritik
  • Folgen wissenschaftlichen Fehlverhaltens
  • Forschungsdatenmanagement und Datendokumentation
  • Publizieren und Veröffentlichen, Zusammenarbeit mit Partnern
  • Ansprechpersonen

Registration

Semester
Autumn semester 2024
Type
Workshop
Duration
8 Stunde (inkl. Pause)
Start date
12/10/2024
Registration deadline
12/01/2024
Maximum number of participants
12
Requirements
Wissenschaftler*in Qualifizierungsphasen

Events

Day Time Recurrence Duration Room
Tue. 9:00 to 17:00 Single 12/10/2024 to 12/10/2024 Riga - RIG401

Lecturers

Description

Der angebotene Workshop ist praxis- und dialogorientiert, erfahrungsbasiert und partizipativ ausgerichtet und vermittelt das Handwerkszeug für ein gutes und erfolgreiches agiles Projektmanagement mit agiler Haltung und Werten. Der Workshop widmet sich dem agilen Projektmanagement unter Würdigung der besonderen Bedingungen an Hochschulen. In dem Grad, zu dem die Teilnehmerinnen bereits in Projekten mitarbeiten, diese leiten oder koordinieren, ist der gelenkte Erfahrungsaustausch wichtiger Bestandteil des Workshops.
Im Rahmen des Workshops werden die schnellen Iterationszyklen agiler Vorgehensweisen anhand von Anwendungsbeispielen aus den aktuellen Projekten der Teilnehmenden praktisch erlebbar. Anhand der Projekte der Teilnehmer(innen) werden die Möglichkeiten für agile Ansätze untersucht und konkrete Tipps und Anregungen für die konkrete Umsetzung erarbeitet.

Contents

Die Struktur des Workshops orientiert sich am Lebenszyklus realistischer Projekte. In die folgenden Inhalte soll im Workshop ein Einblick gegeben werden:
1. Agiles vs. traditionelles Arbeiten in Projekten

  • Ursprünge, Grenzen, Vor- und Nachteile beider Ansätze
  • Wann klassisch und wann agil – Stacey-Matrix zur Entscheidungshilfe
  • Hybrides Projektmanagement – das beste aus der klassischen und agilen Welt

2. Das agile Mindset

  • Die wichtigsten Werte – wie Commitment, Einfacheit und Fokus
  •  Die wichtigsten Prinzipien – wie Iterationen, Inkremente und kontinuierliche Verbesserung

3. Die Agile Vorgehensweise

  • Scrum als Rahmen für effektive Arbeit im Team (Rollen, Artefakte, Rituale)
  • Agile Methoden (Kanban Board, Product Backlog, User Stories, Retrospektiven, Timeboxing, …)

4. Digitale Tools als Hilfsmittel im agilen Projektmanagement

  • Taskmanagement, Kommunikation, Visualisierung, Wissensmanagement

Objectives

Nach diesem Workshop …

  • verstehen Sie den Wesenskern des agilen Projektmanagements.
  • können Sie agile Elemente von Scrum und Kanban in ihrer Arbeit im Team anwenden.
  • kennen Sie hilfreiche Online-Tools für die digitale Arbeit mit Ihrem (Projekt-)Team.

Registration

Semester
Autumn semester 2024
Duration
7 Stunden
Start date
02/11/2025
Registration deadline
09/19/2024
Topic
Forschen, Schreiben, Publizieren
Location
RIG401
Maximum number of participants
12
Target groups
Employees
Students
Requirements
Promovierende

Events

Day Time Recurrence Duration Room
Tue. 9:00 to 18:00 Single 02/11/2025 to 02/11/2025 Riga - RIG401

Lecturers

Description

Der Workshop ist darauf angelegt, den Teilnehmer:innen einen methodischen Werkzeugkoffer für die frühe und enge Verknüpfung von Lese- und Schreibprozess sowie für die sinnvolle, kritische und reflektierte Einbindung von KI-Tools in ihr Forschen und Schreiben an die Hand zu geben. Das Ausprobieren unterschiedlicher Schreib-Lese-Werkzeuge und KI-Tools soll sie in die Lage versetzen, die verschiedenen Impulse später eigenständig in ihr Arbeiten zu überführen.

Contents

  • Individuelle Schreibreflexion
  • Wissenschaftliches Lesen
  • Die Literaturflut in den Griff bekommen: Texte gruppieren, kategorisieren und ordnen
  • Lesen und Schreiben verbinden

Objectives

  • Lesen und die Auseinandersetzung mit Literatur eng mit dem eigenen Schreibprozess verknüpfen
  • früh ins Schreiben starten und längere reine Lesephasen vermeiden
  • ein enggeführtes Lesen und Schreiben dauerhaft im Arbeitsprozess verankern

Registration

Unfortunately this course is already booked out. Registration is not possible anymore.
Semester
Autumn semester 2024
Type
Workshop
Duration
4 Stunden
Start date
02/12/2025
Registration deadline
01/24/2025
Topic
Forschen, Schreiben, Publizieren
Maximum number of participants
12
Target groups
Employees
Students
Requirements
Doktorand*in

Fees

keine

Events

Day Time Recurrence Duration Room
Mon. 9:00 to 13:00 Single 02/12/2025 to 02/12/2025 Riga - 401

Lecturers

Description

Der Workshop ist darauf angelegt, den Teilnehmer:innen eine kritische und reflektierte Einbindung von KI-Tools in ihr Forschen und Schreiben an die Hand zu geben. Das Ausprobieren unterschiedlicher Schreib-Lese-Werkzeuge und KI-Tools soll sie in die Lage versetzen, die verschiedenen Impulse später eigenständig in ihr Arbeiten zu überführen.

Contents

  1. KI-Tools in der Wissenschaft: Potentiale, Probleme und Risiken, Funktionen und problematische Seiten der KI (BIAS-Probleme, Rechtliche Rahmenbedingungen, Potenziale), individuelle Anwendungen
  2. Das Basis-Tool ChatGPT und andere Large Language Models (LLMs): Grundlegende Funktionen und Möglichkeiten, Prompts und Eingaben reflektiert einsetzen, weitere Large Language Models,  Unterschiede zwischen verschiedenen LLMs kennenlernen, individuelle Anwendungen
  3. KI-Tools, Literaturrecherche und Literaturauswertung
  4. KI-Tools und Textfeedback

Objectives

Ziele

  • KI-Tools verstehen und umfassend reflektieren; zu einem problembewussten Umgang mit und Einsatz von KI-Tools im Workshop und darüber hinaus anregen
  • ChatGPT sowie andere LLMs und die umfangreichen Möglichkeiten ihrer Verwendung kennenlernen; souveräner und zugleich kritisch mit ChatGPT/weiteren LLMs und den KI-generierten Ergebnissen umgehen; Unterschiede zwischen verschiedenen LLMs kennenlernen
  • KI-Tools als Recherchehilfe kennenlernen; KI-Tools zur Literaturauswertung, aber auch als Anstoß zur eigenständigen und kritischen Auseinandersetzung mit Literatur verwenden
  • für die verschiedenen Dimensionen inhaltlich-strukturellen Feedbacks sensibilisieren; auf Möglichkeiten, aber auch Grenzen von KI-Tools in diesem Zusammenhang aufmerksam werden

Registration

Semester
Autumn semester 2024
Type
Seminarreihe
Topic
Drittmittelbeantragung und Wissenschaftskommunikation
Location
online
Maximum number of participants
12
Target groups
Employees
Students
Requirements
Alle Interessierten, die einen Antrag planen oder sich bereits in der Antragstellung befinden

Events

Mehrtägig: 08.11.2024, 06.12.2024, 10.01.2025, 07.02.2025 und 07.03.2025, jeweils von 11:00 bis 12:30 Uhr
 

Lecturers

Description

Diese Veranstaltung schafft in 5 Modulen Überblick über die unterschiedlichen EU-Förderlinien, gibt Tipps für die Antragstellung und beantwortet Fragen zu individuellen Antragsvorhaben.

  • Modul 1 (08.11.2024): Allgemeiner Überblick über Horizon
  • Modul 2 (06.12.2024): EIC work programme
  • Modul 3 (10.01.2025): Verbundvorhaben (RIA)
  • Modul 4 (07.02.2025): MSCA
  • Modul 5 (07.03.2025): ERC work programme

Die Veranstaltung wird auf Englisch abgehalten.

This course aims to provide an overview over different funding programmes by the EU. Within 5 modules, the different funding programmes are introduced and application tipps and strategies are discussed. There will be room for your individual questions, too.

  • Module 1 (2024-11-08): Overview over EU Horizon
  • Module 2 (2024-12-06): EIC work programme
  • Module 3 (2025-01-25): Research and Innovation Actions, RIA
  • Module 4 (2025-02-07): MSCA
  • Module 5 (2025-03-07): ERC work programme

The course will be held in english.

Registration

Methods training and expertise

Expertise and advice on quantitative research methods

  • Florian Hertel: research design, categorical data analysis, especially loglinear models, logistic and linear multiple regressions, mediation analysis, sequence pattern analysis, hierarchical cluster analysis
  • Lara Minkus: Panel analysis, survey design (operationalization, sample, questionnaire construction etc.), causal inference, Stata, multiple regression
  • Martin Förster: Model building, operationalization and scaling, regression, moderation analysis, multilevel analysis
  • William Tarazona: Modeling, simulation: Monte Carlo, etc., regression models: OLS, logistic regression, multinomial logistic regression, probit, etc.
  • Mara Simon: Scale development and validation; attitude measurement

Courses offered by the Central Methodology Department (SAMS): Courses that can be attended by researchers in qualification phases.

  • Introductory and refresher course in statistics (course also open to doctoral students)
    • Module Preparatory Course in Statistics in MA EEM I every fall semester from 2024/2025, 4 SWS, 1x weekly.

Research centers for promoting early-stage researchers

The three flagship research centers at Europa-Universität Flensburg—the Center for Education, Teaching, School, and Socialization Research (ZeBUSS), the Interdisciplinary Centre for European Studies (ICES), and the Center for Research on Sustainability and Transformation Research (CREST), which is currently being established—represent, expand, and deepen the university's core research areas 1) education and socialization research, 2) interdisciplinary European studies, and 3) environmental sciences and sustainable development.

The centers aim to promote research activities and early-career researchers and to strengthen national and international networking among EUF scholars.

ZeBUSS

ICES

CREST (in process)

Continous Professional Development Hochschuldidaktik

Area of responsibility: Vice President for Teaching, Learning and Digitalization

Academics Portal
 

You can find training offers on the website of  Hochschuldidaktik.

You can attend individual courses or take part in the ReflActive Teaching certificate programme and obtain a university didactics certificate, which is modularized and, in the scope of 180 work units. The certificate meets the recommendations of the German Society for Higher Education (dghd).

Coaching-Program Equal Opportunity Office

The Central Committee for Equal Opportunity and Diversity offers a coaching program funded by the Female Professors Program of Federal and States Governments III to provide support for the gender-sensitive promotion of young female* doctoral candidates and female* postdocs. (Application initially until the end of 2024)

In addition, the program is also open in part to non-female doctoral candidates and postdocs at the EUF in order to generally improve the promotion of early career researchers.

The approval of the funds is handled by the  Central Committee for Equal Opportunity and Diversity. For more information and application please contact Martina Spirgatis

Zentraler Gleichstellungs- und Diversitätsausschuss
c/o Arbeitsbereich Chancengleichheit
Martina Spirgatis
martina.spirgatis@uni-flensburg.de oder
Campusallee 3
24943 Flensburg

Language Center

Funding for stay abroadInternational Office

Language courses and writing workshops Zentrum für Sprachen

Research Data Management

Information on organizational framework conditions

Information on organizational framework conditions

The target groups are academics in qualification phases at Europa-Universität Flensburg, in particular doctoral candidates, postdoctoral researchers, habilitation candidates and junior professors who are pursuing a career in research and teaching or in academic institutions or outside academia.

  • Workshops are offered in person or online and are regularly held in groups of 8 to 15 participants.
  • As a rule, the workshops last one to two days, with some online formats also lasting half a day.
  • Registration takes place online via the "Registration" button of the respective workshop.
  • Registrations from academics in qualification phases are always given priority.
  • The participation fees are usually covered by the university.
  • Please refrain from non-binding registrations. This increases the organizational effort.
  • As places in the workshops are limited, if the number of participants is limited, all further registrations will be placed on a waiting list. If a place becomes available, you will be notified and can move up.
  • The registration deadline is stated for each workshop.
  • You will receive a reminder email about 10 days before the start of the course with further information about the venue.

Cancellation

A workshop may be canceled due to an insufficient number of participants, the short-term unavailability of the instructor, or due to fore majeure. 

If, contrary to expectations, the workshop does not take place, we will inform you as soon as possible.

Withdrawal

  • If you wish to withdraw your place, please cancel your registration at least 10 days before workshop start date.

Certificate of attendance and evaluation

  • The workshop evaluation always takes place after the workshop via an online questionnaire.
  • You will receive a certificate of attendance by internal mail or e-mail after the workshop.

The Graduate Center conducts all qualification courses with qualified trainers. The courses are continuously evaluated to ensure high-quality qualification programs. A needs assessment is carried out every two years in order to prepare current and future needs for specific target groups in training courses.